tisdag 28 mars 2017

170318 Costa Rica - Dag # 19

Landar till slut efter drygt 10 timmars flygning i Amsterdam och tar mig till gaten för Sverige. Lite tidigt och planet till Sverige ska dessutom bli försenat naturligtvis. Men inte mer än 30 min visar det sig. 

Landar på Arlanda och får min väska bland de första. Bussen till parkeringen kommer inom 3 minuter. Vilket flyt. Hittar bilen direkt. Står ju vid "300" skylten. Allt ser OK ut

Känns bra att vara på väg i sin egen bil den sista etappen. Är dock mycket trött och behöver för säkerhets skull gå ut och gå lite innan jag är hemma. Henrik som är hemma i Kristinehamn för att träffa kompis under helgen har gjort varma smörgåsar....

Mycket trött och mycket att smälta. Känner att jag de senaste åren nästan har tappat lusten för att resa långt. Kön vid incheckningen, långa kön till säkerhetskontrollen. Flygturerna med sina problem och transfer stressen när man behöver byta flight börjar kännas så där. Även att ha för mycket tid vid byten är stressande. Kamerautrustning samt dator som egentligen väger för mycket och där man hoppas att de inte kollar och väger för noggrant är ytterligare en stress parameter.

Men hemma på Spelmansgatan igen...

En reflektion från denna typ av resa med många transporter och hotellbyten är att både vikt och antalet prylar behöver minimeras. Speciellt det som ska bäras. En resa som inte kan kallas "strapats" men där det ändå är mycket som ska kånkas omkring. Datorn tillhör kamerautrustningen numer men skulle jag göra om eller göra en liknande resa så skulle jag vilja hitta andra lösningar för att tanka bilder. Bara SD kort är dyrt men bättre. Kan man lämna datorn hemma kan man ju istället rymma kamera #2 i handbagaget. 

Stativ "behövs inte" men ett bra enbens med tilthuvud är guld värt om man nästan tar alla bilder med tele zoomen.

Snabbkoppling som kärvar, jävlas och funkar allra bäst i hemmamiljö vid köksbordet är inte kul. Har nu bytt alla mina till ARCA.... 

Inga kommentarer: