onsdag 22 mars 2017

170304 Costa Rica - Dag # 05

Regnet hänger i luften eller om det tom regnar. Är faktiskt osäker. Vi åker till Santa Elena molnskogs reservat efter frukost. Här finns en av världens längsta iordningställda vandringsleder som går uppe bland regnskogens trädtoppar


Tror att för att det ska få kallas regnskog ska det regna 2500 mm eller mer per år (2.5 meter). Både ponchon och regnskyddet för kamera och teleobjektiv som jag hade köpt på eBay kom väl till pass och funkade perfekt. 


Det är här uppe man verkligen ser regnskogsprakten. Nere på marken är det mörkt och det verkar också vara här upp som det mesta växer och finns. Vi ser stundtals fåglar som flyger även i regnet men vi hinner inte med eller att de är för långt borta


Promenaden här upp bland trädtopparna tar nästan andan ur oss! Extrem växtlighet som ångar och luktar friskt


Går inte att göra detta rättvisa på en bild. Det är också så mycket mer än det ögat ser. Det låter, luktar och känns. 


En minst sagt omtumlande upplevelse att få se detta uppifrån 


Efter molnskogspromenaden åker vi till det nära samhället Santa Elena (koordinater 10.315309, -84.825748) för att ta ut pengar, köpa det som ev behöver kompletteras samt äta lunch


Både hög- och lågspännings ledningar etc går mellan stolpar. Har dock passerat betydligt värre skatbo än detta. 


Vi äter en bra lunch på övervåningen. Barnen till de som jobbar / äger restaurangen ligger i en säng vid baren / disken och ser på barnprogram. Trevligt ställe


Så denna omsorg igen. Beställer en kaffe som man har tagit sig omaket att dekorera med ett mönster


Trevlige och sympatiska Pablo. Fixar och donar med det mesta och kör också vår lilla Toyota minibuss. Tyvärr svårt att kommunicera då jag nästan inte kan några ord på spanska. 


-------

Kursiv läsning men hör ändå till min egen reseberättelse...

Har under i alla fall någon dag känt att något inte är helt rätt. Fryser och svettas mycket i värmen och jag avstår från eftermiddagsövningen samt den senare nattvandringen i Barnens regnskog. Behöver vila. Försöker sova mig frisk och under sen eftermiddag träffar jag även på resekompisen Jimmy som någon dag tidigare blev sjuk och som under eftermiddagen har varit och träffat en läkare i närheten och nu känner sig bättre. 

Efter att ha beställt och väntar på min middag vid 19-tiden vid hotellet så bestämmer jag mig för att jag nog också behöver träffa en läkare för att få reda på vad det är som händer. Får hjälp av receptionen att komma i kontakt och efter 10 min kommer ägaren till den privata sjukmottagningen och hämtar mig. Den finns nästan på gångavstånd. 

Får träffa den mycket trevliga läkaren Carolina som pratar och undersöker mig noga under säkert en timme. Har höga värden av allt och hon säger att min kropp är mycket stressad av en kraftig halsinfektion och behöver hjälp för att bli bra. Hon frågar om jag har tagit bort mina mandlar för hon kan inte se dem. Det har jag inte men halsen är så svullen att tonsillerna inte syns.... Får antibiotika samt några andra mediciner med mig samt tre sprutor där bak och känner mig faktiskt omedelbart bättre. Vi växlar och testar mobilnummer för att vi ska kunna ringa eller chatta via Whatsapp. Hon spänner ögonen i mig och jag får lova att höra av mig. Det skulle vara i Sverige det.....

Blir skjutsad tillbaka till hotellet och äter min beställda mat som de värmer åt mig. Hotell och restaurang personalen frågar oroligt vad jag är sjuk av och berättar att troligen hade jag infektionen i kroppen redan när jag kom till Costa Rica men som bröt ut pga för lite sömn eller av en ansträngande flygresa. Är sedan tidigare lite kritisk till luften i ett flygplan. Den filtreras väl.... doftoptimeras och syresätts men det är ju samma luft som 2-300 personer har hostat, nyst och fisit i under nästan 11 timmar. 

Är i alla fall med på alla aktiviteter i fortsättningen även om jag behöver äta medicin under 5-6 dagar. 
Läkaren hör av sig nästa dag för att höra hur jag mår. Ägaren till kliniken kommer även till mitt rum på morgonen och mäter mitt blodtryck som glädjande har gått ned sedan igår. Uppdaterar henne 2-3 gånger om min status under den kommande veckan och hon svarar och har kompletterande frågor och förmaningar. Helt otroligt! 

Hade innan resan varit noga med att kolla rese skyddet i min hemförsäkring. Träffa en privatläkare på kvällen är akutmottagning och tillsammans med medicinen jag fick kostade det mig 290$. Det fick jag dock tillbaka av försäkringsbolaget när jag kom hem







Inga kommentarer: