måndag 20 mars 2017

170302 Costa Rica - Dag # 03

Man börjar jobba 05.00 på morgonen..... Mycket oväsen och lastbilsskrammel samt tutande från trafiken tidigt på morgonen. Vi äter i alla fall frukost på Don Carlos i San José och kollar en extra gång att allt är OK med mina två extra dagar på hotellet när vi är tillbaka igen.

Ovanligt mycket turister här... träffade på och pratade lite med en grupp från Belgien. Satt bredvid en amerikan på sista flyg etappen igår som bor här med sin fru och han berättade att ca 1 miljon turister från USA årligen besöker Costa Rica

Vi har gjort en paus under minibuss turen på väg till Monteverdes molnregnskogar. Alla 8 samt reseledaren Jan på en och samma bild. Pablo som kör bilen tar bilden med min mobil. Han i blå keps mitt i bilden har även bott i Munkfôrs. Färskpressad mango juice blir aldrig någonsin fel.

Det är hit vi är på väg. Hotel Montana Monteverde
GPS koordinater 10.311832, -84.816150)
Ligger enl Google Maps drygt 16 mil från San José

Vi hade flyt under bilresan då vi fick se och stannade för att försöka fota ett antal vrålapor på bägge sidor om vägen

Så är vi framme vid hotellet i alla fall. Fantastisk utsikt från rummet och den lilla altanen som hör till

Fräscht och hög standard på rummen samt gott om plats

På kvällen efter att solen har gått ned blev det premiär för kvällsfotografering med ljus bara från en LED ficklampa. Lite ovant för mig med höga ISO värden och lång slutartid på frihand med ett tele i kvällsmörkret. Bilden på den rödknäade tarantellan som guiden lockade fram från sitt bo blev inte perfekt men är ändå ett viktigt reseminne.

Guiden fick syn på en grön palmhuggorm en bit från stigen. Ska ha extremt känsliga organ för att känna av värmeskillnader. Hänger så här och väntar på att ett lämpligt byte ska passera under. Brydde sig inte om oss det minsta. Vi var fram en och en för att kunna ta några bilder

Mottled owl / brunstrimmig uggla. Konstigt och nytt för mig att det överhuvud taget går att på detta avstånd fota med enbart ljus från en ficklampa.

LED ljus har dock samma Kelvin grader som dagsljus
När vi kom tillbaka till där vi startade kvällsvandringen fick vi se fladdermöss som åt från matarna som på dagen används till kolibrierna. Kunde frysa någon med blixten men bilderna blev så där...