lördag 20 februari 2016

160215 Dag #36 Fernando de Noronha

Vi åt frukost på hotellet tillsammans med de 4 andra hotellgästerna och fick lite tips. Baia do Sueste lär vara en av de bättre om man vill snorkla. Hade köpt snorkel dagen innan men såg nu när vi kom fram att man kunde ha hyrt. Fick dessutom betala nästan 600 kr i ytterligare miljöavgift för Tereza och mig för att bara få vara på bl a denna strand. Den här stranden är en av dem där de stora sköldpaddorna håller till

Några sköldpaddor såg inte jag när jag simmade men en hel del fiskar. De flesta små och på för långt avstånd för kameran. De flesta bilder var dessutom utan fokus. Nja, bilder under vatten var betydligt svårare än vad jag trodde


Gjorde bort mig lite då man frågade om jag vill ha assistans – draghjälp ut i bukten. För fjolligt tyckte jag när de frågade men blev riktigt trött då jag sam totalt minst 1 km med flytväst och framförallt utan simfötter…. som jag kunde ha hyrt. Obligatoriska flytvästen som jag fick hyra hade till följd att fötterna blev lite  i vädret. Att få bli bogserad ut några hundratal meter hade nog gjort skillnad. Några bilder som minne blev det i alla fall. 

För inte alltför länge sedan var det en som blev attackerad av haj och dog just här på den här stranden …. Skulle kunna tänka mig uppståndelsen. Det skedde kl 11 på förmiddagen med många badgäster varav flera med barn

”Ingen fara” berättade man om man håller sig innanför avspärrningarna när vi frågade men hörde senare av några andra när vi fikade att en grupp som snorklade faktiskt hade sett haj innanför avspärrningarna idag. Det hade fått riktig fart på den medföljande guiden…. Litar dock till egna immunförsvaret som alla blekfeta från Munkfõrs har naturligt


Försökte även fota fåglar som fiskade bland badgästerna. De brydde sig inte det minsta om oss




Det blev lite uppståndelse på stranden då en sköldpadda hade tagit sig hit och man passade på att mäta och märka den.


Den var stor och mycket stark och försökte hela tiden ta sig ut i havet igen. En anställd vid naturreservatet fick verkligen ta i för att hålla den kvar. Efter en stund släpptes den naturligtvis


Alla badgäster flockades kring sköldpaddan och försökte få till en bild. Ska finnas där någonstans



Efter lunch i närheten av hotellet med self service (betalar efter vikten på tallriken) och obligatorisk tupplur åkte vi till utsiktsplatsen Caracas Belvedere. Såg fåglar även där. Heller inte rädda av sig


och vackra kaktus snår


Det var förbjudet att gå ned på stranden här. Miljön är mycket känslig för påverkan. Mycket vacker plats


Fernando de Noroha har varit en fängelseö för länge sedan och den har även haft militärt intresse. Det finns rester av fort och befästningar samt inte fullt så gammalt tungt artilleri. Den här platsen heter Forte S.J. Sueste. Roberto berättade att USA hade en militärbas här under andra världskriget pga av öns strategiska läge för flyget som de motvilligt fick lämna när det var över. De förstörde anläggningen när de gav sig av....






Inga kommentarer: