tisdag 28 mars 2017

170317 Costa Rica - Dag # 18

Har förbokat taxi till flygplatsen. Är i receptionen mer än 30 min tidigare och avbeställer den. Det står en taxi utanför som gärna vill skjutsa mig i stället. 

Har inget emot det för jag är lite orolig för köerna vid bron. Det kan ta mellan 1-2 timmar extra om det är mycket trafik. Mardrömmen är att det händer en trafikolycka och det blir totalstopp i timmar. Både buss- och taxi chaufförer pratar och raljerar om denna bro renovering. De har hållit på i 7 år med att förstärka och lägga ny beläggning..... Sju år!!!! Går inte att ta miste på vad de anser om planläggning och genomförande. Även mer laddade ord som "moeny money" och korruption etc används. 


Spy bagar i taxin... nja kanske inte så tokigt faktiskt



Frågar i hotellet och "det kostar nog ungefär 15$ att ta sig till flygplatsen". Taxametern var på och det kostade nästan 30$. Alltid samma sak. Känslan av att man alltid och utan undantag känner att man är lurad på något sätt. "Lurad"... nja kanske mer åt hållet "utnyttjad". 


Får incheckat hela vägen naturligtvis och vi lyfter med lite "om och men" 40 minuter sena och flyger här över San José mot Panama



Det är inte svårt att föreställa sig hur stor och betydelsefull Panama kanalen egentligen är för världens sjöfart med sin genväg mellan haven. Många båtar som ligger och väntar på sin tur


Känner sig som om man åker grisbil. Trångt och väldigt långt från rese lyxen man en gång kände. I Panama vill jag köpa lite fika och kanske äta lite. Ett glas juice och en liten pytte smörgås visar sig kosta 16$. Helt otroligt. 


Ca 150 kr för nästan ingenting. I Panama. Dessutom ska man le tillbaka och säga "thank you" och låtsas som om man har fått valuta för pengarna för det som finns i ena hörnet på brickan. 



Kommer iväg mot Amsterdam på tid. KLM är inget dåligt bolag att flyga med. Inte supertrångt och maten överraskande bra. Sitter bra i en rad på 3 stolar och en tjej och jag har ett ledigt säte mellan oss




Sova  brukar jag aldrig kunna göra men tror faktiskt jag sover i alla fall 2 timmar mellan Panama och Amsterdam


Inga kommentarer: